Wednesday, December 16, 2009

tasbih cinta

nak kongsi sikit pasal sinetron kat tv3..wahh..dah tiga episod aku tengok.tiba-tiba macam best pulak cerita ni..haha..hero pon hensem jugak..hihi..apa pun saje nak promo sikit..best2..baru la duduk rumah ni aku layan ada cerita drama camni..kalau tak..mesti aku online je keje..yela kan...tengok kat tv tak de cerita menarik pon..paling ada pun time petang cinta balqis tu..aha~
sikit-sikit la ringkasan cerita tasbih cinta ni oke^_^

SURYA, sahabat ANDI merasa iri melihat kejayaan keluarga ANDI. SURYA yang menginginkan posisi seperti ANDI, lebih memilih jalan pintas. SURYA mencelakai keluarga ANDI dan merebut semua hartanya. Tetapi SURYA tidak pernah tau bahawa BELLA, anak ANDI selamat dari kecelakaan yang direncanakan SURYA.

BELLA yang selamat dari kecelakaan kini diasuh oleh SUPRI dan NADIRA, keluarga miskin yang memiliki seorang anak bernama LINA. Setiap hari keluarga mereka bekerja keras menjual sate supaya mendapatkan wang untuk membiayai perubatan LINA. Setelah dewasa, BELLA membantu usaha SUPRI. Setiap hari BELLA menjual sate.

Suatu hari tanpa sengaja RAFI, pemuda tampan yang playboy menabrak kereta sate BELLA hingga rosak. Saat BELLA menagih wang ganti rugi, RAFI melarikan diri. BELLA tidak terus diam, dia terus mencari RAFI untuk meminta ganti rugi.

Keluarga RAFI sudah geram dengan sikap RAFI yang senang menghamburkan wang, ganti-ganti pacar dan tidak bertanggungjawab. SURYA, ayah RAFI, lalu memberikan hukuman dengan menarik semua kemudahan serta wang saku buat RAFI. SURYA berharap RAFI akan merubah sikapnya menjadi lebih baik seperti abangnya, JOJO.

RAFI tidak merasa dengan hukuman yang diberikan SURYA. Sikap RAFI malah semakin menjadi-jadi. Di saat RAFI bertemu dengan BELLA kembali,RAFI mendapat idea untuk mngerjakan JOJO.RAFI kemudian memberikan pekerjaan dan sejumlah wang pada BELLA, dengan syarat BELLA mahu mengikut perintahnya iaitu mendekati JOJO.

TARI panik sekali waktu tak sengaja mendengar saat KASIH meminta BELLA untuk datang menemuinya di hotel karena ada hal penting yang ingin dibicarakannya. TARI pun mencari cara untuk menggagalkan pertemuan KASIH dan BELLA itu. Nekat, TARI lalu mendorong KASIH dari atas tangga dan menyebabkan KASIH koma.

Tepat saat KASIH jatuh dari tangga, BELLA sampai di tempat itu. TARI langsung menuduh BELLA mendorong KASIH dari tangga. JOJO marah besar mengetahui hal itu. Saking marahnya JOJO berencana akan melaporkan BELLA ke polisi. BELLA jelas sedih sekali karena hal itu.

Untungnya, SARI dan RAFI tidak percaya kalau BELLA yang mencelakakan KASIH. Untuk menyelamatkan BELLA, SARI mempengaruhi SURYA untuk tidak melaporkan kejadian jatuhnya KASIH ke polisi dengan alasan hal itu akan memperburuk citra hotel mereka. SURYA yang mementingkan bisnis pun setuju dengan SARI. SURYA lalu melarang JOJO melaporkan kejadian itu ke polisi.

JOJO pun kembali memikirkan tuduhannya kepada BELLA. JOJO pun meminta maaf kepada BELLA. Hal itu kontan membuat BELLA shock dan terharu sekali. Apakah JOJO tulus meminta maaf atau mungkin JOJO menyimpan rencana baru?

Jojo yang sudah tidak tahan melihat kedekatan Bella dengan Rafi, memutuskan untuk menjatuhkan talak satu pada Bella. Tentu saja Bella shock dan terpukul dengan keputusan Jojo ini. Tapi Jojo tidak mau merubah keputusannya dan Bella hanya bisa pasrah. Rafi yang menyaksikan semua ini tampak begitu bahagia.

Bella dan Jojo masih merahasiakan masalah mereka kepada keluarga. Saat Sari menemui Jojo, Jojo menyakinkan Sari bahwa semuanya akan baik-baik aja. Bahkan Jojo menyetujui keinginan Sari yang memintanya untuk berjanji akan selalu membahagiakan Bella.

Rafi terus memanfaatkan keadaan ini. Rafi terus saja menemui Bella dan mengajaknya pergi. Bella yang memang membutuhkan teman bicara menyetujui keinginan Rafi. Tanpa Bella sadari, Jojo selalu memergoki kepergian Rafi dengan Bella. Jojo berpikir bahwa Bella tidak merasa sedih dengan perpisahan mereka karena Bella selalu tampak bahagia bersama dengan Rafi. Jojo segera menghubungi pengacara dan memintanya mengurus perceraian Jojo-Bella dipengadilan agama.

Bella yang semakin putus asa memutuskan untuk mengurung diri di kamar sambil menangis. Sari, Juleha dan Rafi panik melihat sikap Bella ini. Rafi lalu membujuk Bella agar mau menceritakan masalahnya pada Rafi. Di saat Bella cerita mengenai perceraiannya pada Rafi, Juleha dan Sari mendengarnya. Mereka begitu shock, tidak menyangka masalah Bella-Jojo seberat ini. Apakah Bella dan Jojo benar-benar akan bercerai?

then last sekali pak RAFI mati dong..aduhh..baby bella and jojo pulak hilang sebab mak dorang..aha.nak tawu..tengok & tunggu la episod-episod akan datang^_^

semula ku tak yakin
kau lakukan ini padaku
meski di hati merasa
kau berubah saat kau mengenal dia

reff:
bila cinta tak lagi untukku
bila hati tak lagi padaku
mengapa harus dia yang merebut dirimu

bila aku tak baik untukmu
dan bila dia bahagia dirimu
aku kan pergi meski hati tak akan rela

* terkadang ku menyesal
mengapa ku kenalkan dia padamu

repeat reff [2x]
repeat *






www.tips-fb.com (jgn nak like sgt..kih3) sila la LIKE eyh if suke:)

4 comments:

sya_am said...

huhu~ mmg best cter nih..lagu de pon best..

sama2 layan..haha =)

cinta balqis pon syok gak..huhu~

♥fiera♥ said...

yeahh..layan sme2 k
bleh kngsi2 crite
haha;)

tyaa.soleh said...

tak suka jojoooo!
nak rafi rafi rafi :)
cian rafi mati, err heheh

♥fiera♥ said...

tyaa:
erm..better rafi kn
coz lg nsem
haha;)